Het volledig schrappen van koolhydraten is bijna onmogelijk en ongezond. Koolhydraten komen in gezonde hoeveelheden voor in allerlei producten. De Nederlandse Gezondheidsraad adviseert dan ook dat wie gezond wil eten, 40 tot 70 procent van zijn energie uit koolhydraten haalt.

Koolhydraten in fruit

Fruit bestaat voornamelijk uit koolhydraten, vezels en water (en bomvol vitamines). Wil je nu toch koolhydraatarm eten? Maak bij fruit dan de keuze voor steenvruchten en rood fruit. Banaan, passievrucht en dadels kun je beter laten staan. 

Avocado 1,5 g
Aardbei 6,5 g
Meloen 7,0 g
Nectarine 7,5 g
Bessen 7,9 g
Frambozen 8 g
Perzik 8,7 g
Bramen 8,5 g
Sinaasappel 9,5 g
Ananas 13,5 g
Kersen 12 g
Peer 11 g
Druiven 12 g
Appel 12 g
Mandarijn 10 g
Pruimen 12 g
Vijgen 13 g
Kiwi 10,3 g
Mango 12,8 g
Granaatappel 17,5 g
Banaan 18,8 g
Passievrucht 22,3 g
Dadels 31 g
Gedroogde pruimen 45 g