Stoppen met mijn verslaving: toegevoegde suiker

“Mijn goede voornemen dit jaar is om geen toegevoegde suikers meer te eten. Verder rook ik niet, drink ik geen koffie, en geniet ik maar af een toe van een alcoholische drank. Dus dit is mijn laatste ‘verslaving’ die ik nog aan wil pakken. Doordat ik merkte dat aan zoveel producten suiker is toegevoegd, probeer ik nu zo veel mogelijk ambachtelijk te koken. Weg met alle pakjes en zakjes, terug naar alles zelf maken! Ik kook dan vooral maaltijden die goed vullen, zodat ik niet halverwege de middag grijp naar een suikerrijke snack. Deze frisse linzensalade met olijven, radijs en feta is hier een perfect voorbeeld van. In de winter zijn linzen overal te verkrijgen, ze zijn enorm voedzaam en je hebt een linzensalade zo op tafel staan. Om mijn drang naar zoet te stillen, eet ik vooral veel fruit. Het is immers het snoep van de natuur!

Meer yoga doen is ook een goed voornemen, maar die verschuif ik op m’n lijstje naar volgend jaar.”

Gezond genieten van koffie

"In de Italiaanse keuken draait het vooral om genieten van eten. Stilstaan bij alle heerlijke gerechten die je eet en deze met liefde bereiden. Dat is iets waar ik me elk jaar aan vast wil blijven houden. Wat ik maar al te vaak merk is dat het niet altijd gemakkelijk is om dit te combineren met een hectische levensstijl. Maar door je te focussen op één moment per dag kun je echter al een goede start maken. Voor mij is het ontbijt een perfect moment om te genieten. Een energieke start met een goede cappuccino is onmisbaar. Ik kan ultiem genieten van koffie, soms pak ik er later zelfs nog een espresso bij!”

Wist je dat koffie een positieve invloed heeft op je lichaam? Het is bewezen dat koffie de kans op hart- en vaatziekten vermindert. Een heerlijk voorbeeld van een koffie bij het ontbijt is de mamaccino: een speciale verwenversie van een cappuccino!

Iedere dag actief

"Iedere ochtend zet ik mijn wekker wat eerder zodat ik de 7-minute-workout kan doen, gewoon voordat ik ga douchen. Deze korte training is echt genieten. Én enorm makkelijk: ik train er in een keer m’n hele lijf mee, het kost weinig moeite, geen geld en weinig tijd! Frisse Start-gerechten zijn voor mij maaltijden met ingrediënten die niet gekookt of in boter gebakken worden óf die zelfs rauw gegeten kunnen worden. Een rauwe courgettesalade met honing-azijndressing of een bakplaat met pompoen, tomaten en kruiden zijn hier lekkere voorbeelden van. Je hoeft hierbij maar een heel klein beetje olijfolie overheen te doen tijdens het bakken!”

Vijf maaltijden per dag

“Dit jaar begin ik mijn Frisse Start door te experimenteren met het eten van vijf keer een klein, licht gerecht in plaats van drie keer per dag een maaltijd. Het bevalt me tot nu toe erg goed. Een aanrader voor iedereen! Tip: Kies steeds voor lichte gerechten met vooral veel groente, vis en minder koolhydraten, zoals quinoasalade met artisjok en feta, krokante mousseline, kabeljauwcarpaccio met notenpesto, waterzooi of spitskool met makreel mi-cuit. Daarnaast is veel water drinken ook erg belangrijk. Ik ben al een lange tijd bezig met het voldoende drinken, zeker twee liter per dag. Wist je dat je soms gewoon dorst hebt in plaats van honger? Ook probeer ik dagelijks genoeg te bewegen. Voor mij is dat in ieder geval een halfuur wandelen in het bos.”

Benieuwd naar hoe onze Frisse Start Chefs Danny en Roberta hun Frisse Start beleven? Volg ze dagelijks op Instagram en bekijk hun nieuwste gerechten elke werkdag om 12:30 in De Frisse Start.

Lees hier over hoe 24Kitchen-medewerkers hun Frisse Start beleven.

Danny en Roberta koken dagelijks voor de Frisse Start, bekijk hun recepten