Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

IJs is populair: het aantal ijssalons is in Nederland in tien jaar tijd verdubbeld. Volgens Dennis van Asselt, chef-redacteur van Snackkoerier, proberen ijssalons zich dan ook te onderscheiden.

,,In een stad als Leiden zijn al ruim twintig ijssalons te vinden. Dan moet je mensen naar je salon toe lokken. IJs van Matthijs in Leiden heeft bijvoorbeeld BigMac-ijs gemaakt. Mensen komen ernaar toe om te kijken en misschien een ijsje te proberen, maar het is vooral gratis reclame'', zegt Van Asselt.

Lila ijs met zoete aardappel

Of McDonald's met deze gedachte het ijsje heeft ontwikkeld, betwijfelt Van Asselt, maar toch doet ook McDonald's een duit in het zakje met hun ijs in dat naar zoete aardappel smaakt in een zwarte Oreo-hoorntje.

Het is niet de eerste keer dat McDonald's met een vergelijkbaar idee komt. In 2016 werd al een zoete aardappel en vanille McFlurry met meringue uitgebracht die ook Oreo-koekjes combineerde met zoete aardappelsiroop. Deze variant was geen succes te noemen, maar misschien dat de nieuwe versie beter gaat lopen door het hoge Instagram-gehalte.