Nieuws

Dé tip voor droge ogen: eet sushi!

Doordat we elke dag urenlang naar onze telefoons, computers en andere schermen kijken, knipperen we minder met onze ogen. Hierdoor verdampt het oogvocht eerder dan normaal, met droge ogen als gevolg. Dé tip tegen droge ogen? Sushi! 

Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

Volgens onderzoekers van de Hokkaido Universiteit in Japan helpt het om chiazaden en vette vis zoals tonijn, zalm, sardines en makreel te eten. Ofwel, de hoofdingrediënten van sushi. Vis is namelijk rijk aan omega-3, wat de conditie van je ogen ten goede komt. Het droge-ogensyndroom, een aandoening die het aanmaken van traanvocht aantast, wordt namelijk in verband gebracht met een tekort aan omega-3. Ook walnoten, lijnzaad en sojaolie bevatten de juiste vetten die helpen tegen droge ogen. 

Het Japanse onderzoek richtte zich voornamelijk op vis, maar uit andere onderzoeken blijken ook groenten als boerenkool, mais, pompoen, courgette spinazie en verse peterselie van belang te zijn voor een goede conditie van de ogen. Qua fruit leveren kiwi en rode druiven goed werk. 

Niet alleen voeding helpt tegen droge ogen volgens Foodnews, dat het Japanse onderzoek aanhaalt. Ook zou het helpen de oogleden te bedekken met watjes met kokosnootolie gedurende een kwartier en de ogen te 'wassen' met babyshampoo en warm water.  Het eenvoudigste advies om op te volgen is vaker te knipperen met je ogen en je ogen een paar seconden achter elkaar te sluiten om zo meer traanvocht te produceren.