Nieuws

De diëtiste onderzoekt: zijn duurdere ontbijtgranen daadwerkelijk gezonder?

Met extra ingrediënten als een snufje zout en appel of superbessen wurmen de premium-ontbijtgranen zich steeds prominenter in de winkelrekken. Maar zijn die beduidend duurdere muesli en granola ook daadwerkelijk gezonder? Op onze vraag wentelde diëtiste Iris Daems zich in deze chique granen.

Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

Prijskaartje

Mag het ook bij ontbijtgranen net dat tikkeltje meer zijn? De fabrikanten menen van wel en lanceren steeds meer premium-versies met extra ingrediënten (zoals Kellogg’s Extra) of superkrachten (bijvoorbeeld Jordans Super Berry Granola). Het prijskaartje is evengoed premium, want met een kiloprijs die meestal tussen tien à twaalf euro schommelt, betaalt u voor deze gepimpte muesli en granola ruim twee keer meer dan voor de basisversie. Of ze dan ook ruim dubbel zo gezond zijn?

Suikerbommen 

"Zeker niet'', zegt de Vlaamse diëtiste Iris Daems, die al deze premiumgranen uitgebreid voorproefde en bestudeerde. "Ruw geschat liggen de suikerpercentages bij deze premiumgranen haast even hoog als bij American cookies. Of je hier nu ’s ochtends een kom van eet of naar enkele Oreo-koekjes grijpt, maakt weinig verschil. In sommige ontbijtgranen zit zelfs nóg meer suiker. Neem nu die Kellogg’s Extra Creations karamel met een snuifje zout & appel: met 29 gram suiker per 100 gram — een derde dus — is dat een regelrechte suikerbom. Twee lepels hiervan staat gelijk aan twee suikerklontjes.''

Lees ook: dit zijn de verschillen tussen de soorten ontbijtgranen die in je in het schap vindt

Koolhydraten 

Enkel bij Quaker Crunchy Muesli Pecan- & Brazil Nuts beant­woordt de verhouding koolhydra­ten aan de regels. Van de 62 gram koolhydra­ten per 100 gram zit er ‘maar’ 13 gram suiker in, 11 gram vetten en voldoende vezels: 13 gram per 100 gram

Bij de Jordans Low Sugar Granola met amandel & hazelnoot is dat al een stuk minder met amper 2,9 gram per 100 gram. "Maar die bevat wél 52,8 gram koolhydraten'', nuanceert diëtiste Daems. "Verkijk je dus niet op het lage suikergehalte: uiteindelijk worden al die koolhydraten in ons lichaam óók omgezet in suikers. Zeker mensen met een zittend beroep hebben daar echt maar een beperkt aantal van nodig. Normaal volkorenbrood bevat maar 40 gram koolhydraten per 100 gram, maar bij deze muesli en granola zien we dat ze moeiteloos de 50 gram koolhydraten per 100 gram overschrijden. De Jordans Super Berry Granola bevat zelfs 61,9 gram koolhydraten per 100 gram, toegevoegde suikers inbegrepen. Nochtans hebben we zo veel brandstof aan de ontbijttafel echt niet nodig.''

Hoe wél ontbijten 

Wat we dan beter wel in onze ontbijtkom gooien? "Volgens de voorgeschreven adviezen zijn ontbijtgranen ‘gezond’ als ze per 100 gram minder dan 12 gram vet en meer dan 6 gram vezels bevatten. Ook moet je kijken naar de verhouding binnen de koolhydraten. Bij ontbijtgranen met 60 gram koolhydraten per 100 gram mag er hoogstens een derde — of dus 20 gram suikers — in zitten. Ik vind dat laatste nog te hoog. Zelf ben ik van oordeel dat je de suikers niet uit gedroogd fruit of geconcentreerde granen moet halen, maar uit vers fruit.''

De schadelijkste uit het aanbod? "Kellogg’s Extra Creations chocolade met 70% cacao & gekaramelliseerde amandelen. Dat hoef ik niet eens uit te leggen. Maar zelfs de Kellogg’s Extra Crunchy Muesli Fruit heeft me negatief verrast, met onder meer 62 gram koolhydraten, waarvan 29 gram suikers, maar ook 21 gram vetten.''

Lees ook: voedingsdeskundigen geven advies wat het beste tijdstip is om te ontbijten

Noodoplossing

Als Iris Daems dan toch premiumgranen oogluikend zou toelaten — maar zeker niet aanraden — lijkt Quaker Crunchy Muesli Pecan- & Brazil Nuts nog de beste optie. "De verhouding koolhydraten beantwoordt aan de regels. Van de 62 gram koolhydraten per 100 gram zit er ‘maar’ 13 gram suiker in, 11 gram vetten en gelukkig ook voldoende vezels: 13 gram per 100 gram. Maar nogmaals: beschouw zelfs deze ontbijtgranen als een noodoplossing.''

En haar ideale ontbijt?

"Zelf eet ik ’s ochtends vaak vers fruit. Ik neem bijvoorbeeld 200 gram blauwe bessen, waar ik dan Griekse yoghurt aan toevoeg. Die bevat veel eiwitten die voor een aangenaam ‘vol’ gevoel zorgen. Dat alles werk ik af met twee lepels pure zaden en pitten. Geloof me: de uren nadien heb je echt geen honger meer, terwijl het hongergevoel na een hele kom van die ontbijtgranen al binnen het uur weer zou opduiken. Bovendien levert een volledige kom bessen maar evenveel suiker als twee lepels van deze premiumgranen.''