Kooktips

Zo krijg je makkelijk minder geraffineerde suiker binnen

Een stuk taart of een lekkere chocoladereep op z'n tijd kan geen kwaad, maar probeer - zeker tijdens de Frisse Start - te letten op de hoeveelheid geraffineerde suiker die je binnen krijgt. Het zit in meer producten dan je misschien denkt en daarom geven we je een aantal slimme tips, om zonder moeite minder suiker te eten.

Vermijd pakjes en zakjes (en andere kant-en-klare producten)
Je zult je verbazen over de hoeveelheid suiker (en zout!) die producenten in hun producten verstoppen. Niet alleen pakjes en zakjes, maar ook kant-en-klare potten tomatensaus, hartig broodbeleg en soep worden op smaak gebracht met geraffineerde suiker.

Probeer daarom zoveel mogelijk vers ingrediënten en zelf bereide maaltijden te gebruiken. Zo weet je precies wat erin gaat en kom je niet voor onwelkome verrassingen te staan.

Drink meer water, koffie en thee
Of het nu gaat om frisdrank of kant-en-klare sapjes uit de supermarkt; aan de meeste drankjes wordt (extra) suiker toegevoegd en vaak nog meer dan je denkt. Probeer daarom zoveel mogelijk water te drinken, en af en toe koffie of thee. Of ga voor zelf geperst sap, ook daarvan weet je precies wat erin gaat.

Maak je eigen tussendoortjes
Hetzelfde geldt voor tussendoortjes: een mueslireep in een mooie verpakking of yoghurt in een glazen potje kan zo gezond lijken, maar bevat ook vaak onnodige suikers. Kijk op 24Kitchen.nl voor heerlijke recepten om zelf aan de slag te gaan!

Lees de ingrediëntenlijsten
Tot slot een voor de hand liggende, maar wel essentiële tip: lees de ingrediëntenlijst! Alleen zo kom je erachter waar wel of geen geraffineerde suiker aan is toegevoegd en hoeveel.