Kooktips

Voordelen van vis

Nederlanders zijn geen grote viseters. Best gek eigenlijk, aangezien vis echt bij ons land hoort en vele voordelen heeft.

Nederlands product
De gehele vissector is goed voor ongeveer 20.000 banen in Nederland. Gezien de ligging van ons land, pal aan de Noordzee, is dat ook niet zo gek. Voor onze kust zwemmen verschillende supersmaakvolle visjes, zoals schol, tong en natuurlijk de Hollandse garnalen. Daar zijn ze in andere landen jaloers op!

Verantwoord
Vis is een verantwoord en duurzaam product. Er wordt rekening gehouden met het welzijn van onze planeet, zodat ook volgende generaties hier nog van kunnen genieten. In de visserij wordt op internationaal niveau goed in de gaten gehouden of er niet te veel of op de verkeerde manier gevist wordt. Daarom merk je soms ook dat bepaalde vissoorten (tijdelijk) niet gevangen mogen worden: deze soorten worden beschermd zodat ze zich rustig kunnen voortplanten. Nieuwe visserijtechnieken, strenge regelgeving en uitgebreide controles zorgen ervoor dat jij met goed geweten kunt genieten van een lekker visje!

Gezond
Twee keer per week vis eten heeft een positieve invloed op je gezondheid, vooral als je minstens één keer vette vis eet, zoals zalm, makreel of haring. Vette vis bevat meervoudig onverzadigde vetzuren, ook wel bekend als omega 3 vetten, die heel goed zijn voor je hart- en bloedvaten. Verder zit vis vol vitamines, mineralen en eiwitten. Verse vis is natuurlijk heel erg lekker, maar ook als je vis uit blik of uit de diepvries eet geniet je van deze gezondheidsvoordelen.

Makkelijk
Het hoeft niet moeilijk te zijn om twee keer per week vis te eten, zeker niet als je af en toe kiest voor vis uit blik. Vis hoef je niet altijd bij de hoofdmaaltijd te eten, maar ook bij de lunch is het heerlijk in een salade of op brood, of bijvoorbeeld op een toastje bij de borrel of tussendoor.

Welke verse vis is in het seizoen?
Bekijk alle visrecepten.

 

Kies je voor verse, hele vis? Bekijk hier hoe je vis fileert.