Kooktips

Tips om bewustere keuzes te maken

Tijdens week 3 van de Frisse Start helpen we je om bewuste keuzes te maken op het gebied van eten. Het is niet altijd even gemakkelijk om dit doel te bereiken, maar wij willen je daar graag een handje bij helpen. Om die reden hebben we een aantal handige tips op een rijtje gezet, waarmee jij bewustere keuzes kan maken. Dus lees snel verder!

  • Sla nooit maaltijden over
  • Ga nooit met honger naar de supermarkt
  • Verspil geen voedsel
  • Kook voor meerdere avonden in één keer
  • Variëren met ingrediënten 
  • Maak een planning

Sla nooit maaltijden over

De eerste tip is: sla nooit maaltijden over. Men zegt niet voor niets dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Het ontbijt zorgt er namelijk voor dat je vol energie en met een geconcentreerd gevoel aan je dag kan beginnen. Dit geldt uiteraard ook voor de andere maaltijden die op de planning staan. Als je een maaltijd overslaat, is de kans groot dat je later op de dag ineens trek krijgt. Het is dus beter om de maaltijden over de dag te verspreiden, zodat je minder snel aan een ongezonde snack denkt en beter geconcentreerd blijft. Klik snel op de foto hieronder voor het recept van heerlijke overnight oats met kaneel, kardemom en amandelen!

Ga nooit met honger naar de supermarkt

Zorg ervoor dat je nooit met honger naar de supermarkt gaat. Als je trek hebt en je ziet allerlei lekkere snacks in de schappen liggen, ben je sneller geneigd om deze producten in je winkelwagentje te leggen. Als je toch een hongerig gevoel hebt, is het verstandig om van tevoren even een voedzaam tussendoortje te eten. Wat dacht je van deze zalige dadelbonbons? Zo kom je minder snel in de verleiding om die reep chocola of dat zoete drankje in je mandje te stoppen.

Verspil geen voedsel

Heb je restjes over? Gooi deze dan niet weg. Dat is beter voor het milieu en ook voor jouw portemonnee. Als je bijvoorbeeld nog wat groentes over hebt, kan je dit nog prima verwerken in deze leftover frittata. Een ideale oplossing en dit gerecht staat ook nog eens binnen 30 minuten op tafel. Een andere handige en logische tip om voedselverspilling tegen te gaan, is om van tevoren een boodschappenlijstje te maken en je hier ook écht aan te houden. Zo voorkom je dat je allerlei onnodige en te veel producten in huis haalt die je uiteindelijk niet gebruikt óf weggooit.

Kook voor meerdere avonden in één keer

Heb je weinig tijd om een maaltijd te bereiden? Een handige tip is om in één keer voor meerdere avonden te koken. Zo heb je een duidelijk beeld bij wat je eet en weet je waar je aan toe bent. Bovendien bespaar je er veel tijd mee. Je hoeft minder vaak boodschappen te doen en dat zorgt er weer voor dat er minder ongezonde snacks in huis kunnen komen. Heb je nog inspiratie nodig voor een lekkere maaltijd? Klik dan snel op de foto hieronder!

Variëren met ingrediënten

Het is verstandig om te variëren en één keer per week vis te eten. Vis is namelijk rijk aan mineralen en vitamine B. Tevens bevat vis omega-3 vetzuren die de kans op hart en vaatziekten kunnen verminderen. Maak wel een bewuste keuze en kies voor vis met het MSC-keurmerk of ASC-keurmerk. MSC staat voor Marine Stewardship Council. Dit is een milieukeurmerk en het geeft aan dat de vis duurzaam gevangen is. ASC staat voor Aquaculture Stewardship Council en dit is een keurmerk voor gekweekte vis.

Maak een planning

Het kan erg handig zijn om van tevoren een planning te maken met verschillende maaltijden. Maak bijvoorbeeld een weekplanning of bedenk 's ochtends (of nog eerder) al wat je die avond gaat eten. Zo is de kans kleiner dat je op het laatste moment voor een ongezonde maaltijd kiest. Een andere praktische tip die te maken heeft met planning, is om in het weekend de boodschappen voor de hele week in huis te halen. Hierdoor ben je minder in de gelegenheid om ongezonde producten in huis te halen.