Kooktips

Quinoa en alternatieven

Quinoa is in korte tijd razend populair geworden en dat is niet gek: deze fijne zaadjes of korrels zijn een heerlijke aanvulling op je dagelijkse maaltijd. Door de grote populariteit is quinoa soms lastig verkrijgbaar. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven die ook heerlijk zijn en net zoveel voedingsstoffen bevatten.

Quinoa wordt al zo’n 5.000 jaar verbouwd in Zuid-Amerika. De Inca’s beschouwen quinoa als heilig voedsel en noemen het La Chisiya Mama: de moeder aller granen. Eigenlijk is quinoa geen graansoort, maar een glutenvrije plant die ook wel pseudograan wordt genoemd. Mensen met de aandoening coeliakie zijn overgevoelig voor gluten, maar kunnen dus wel quinoa eten. De zaadjes zijn rijk aan eiwitten, vitamine B en mineralen.

Geen quinoa in huis? Probeer deze opties eens:
 

  • Amandelmeel is niets meer dan fijngemalen amandelen. Vervang eens een deel tarwebloem door amandelmeel en je gerechten zullen nog rijker smaken.
  • Boekweit is net als quinoa een plant en geen graan. Lekker in brood, pannenkoeken of koeken.
  • Bulgur zijn tarwekorrels gemaakt van durum. Het meest bekend is het gerecht tabouleh of pilav.
  • Couscous is een graanproduct gemaakt van tarwemeel en water dat vezels, vitamine B en E bevat. Kies ook eens voor een zoete variant, zoals dadelcouscous met vijgenyoghurt.
  • Havermoutpap ken je nou wel, maar pannenkoeken, koekjes en zelfs boerenkoolstamppot worden nog lekkerder door havermout toe te voegen.
  • Peulvruchten, zoals bonen, erwten, linzen, kiemgroenten en pinda’s zijn een bron van eiwitten en zijn perfect als je een voedzame vegetarische maaltijd op tafel wilt zetten.
  • Hoewel de naam anders doet vermoeden is wilde rijst geen rijst, maar een mix van grassen. Verrassend lekker als basis voor een salade.
  • Deze knol wordt ook wel bataat genoemd en bevat veel vezels, eiwitten en vitamine A en C. Zoete aardappel is lekker als puree, geroosterd uit de oven of in een taart.