Kooktips

Meer groente eten moeilijk?

Uit onderzoek blijkt dat we voor een optimale gezondheid tot wel zeven porties groente per dag zouden moeten eten. Natuurlijk verschillen de meningen over de exacte juiste hoeveelheid, maar wat wel zeker is: teveel groente en fruit kan nooit kwaad, en het overgrote deel van de Nederlanders eet nu veel te weinig groente. Ons advies is makkelijk te onthouden: geniet zo vaak mogelijk van heerlijke, gezonde groente door deze de hele dag door te verwerken in je gerechten. 

En dat hoeft zeker niet moeilijk of duur te zijn! Probeer maar eens op verschillende momenten van de dag groente en fruit te verwerken in je eetgedrag (dus niet alleen bij het avondeten). In stukjes gesneden fruit bij het ontbijt of een omeletje met prei en champignons, knapperige reepjes paprika als tussendoortje, wat spinazie of venkel toegevoegd aan je vruchtensapje (heel makkelijk met een staafmixer), belegde boterhammen versierd met waterkers, avocado of stukjes tomaat en groentetapas bij de borrel. En bij het avondeten gewoon een extra grote opscheplepel voor de groente gebruiken! Bijkomend voordeel: als je groente eet, zit je vaak lekker lang vol, waardoor je minder gaat snoepen. 

Onderstaande recepten zijn makkelijk, bevatten stiekem meer groente dan je denkt, zijn niet duur en worden ook gewaardeerd door de kinderen of niet-groente-liefhebbers. Eet smakelijk!


Wortel en courgette-spaghetti met walnoten-peterseliepesto

Sobanoedelsalade met kokoswaterdressing

Avocadohummus met kiemgroenten

Turkse pizza

Chips met dip

Loempia’s

Tortilla

Lekker bij de borrel

Frisse ijsjes

Stevig ontbijt met ei

Romige soep met kaascroutons

Provençaalse quiche

Romige maïssoep: klik hier voor de boodschappenlijst