24Kitchen maakt gebruik van cookies
Door hiernaast op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies bij bezoek aan de websites van 24Kitchen. Klik hier voor meer informatie.

Akkoord
advertisement

De geschiedenis van food trucks

In Amerika is het een echte hype: je eten haal je bij een food truck. Niet alleen als je een festival bezoekt, maar ook gewoon, doordeweeks, in de lunchpauze ofzo. En dan geen afgezaagde loempia, patatje of slappe hotdog: nee, vers bereid, smakelijk en bijzonder eten.

Food trucks? Ja letterlijk, een automobiel met een keuken erin. Ze variëren van oude schoolbussen tot mini-karretjes en serveren van alles: hippe taco’s, gastronomisch ijs, broodjes kreeft of koffie. In Nederland zie je ze ook al op verschillende plekken opduiken, vaak verzameld op culinaire festivals. Maar zo hip als de hype ook lijkt, het fenomeen kent een lange geschiedenis, die zelfs verder terug gaat dan de uitvinding van de auto zelf.

Twee oude Amerikaanse tradities kunnen direct aanwezen worden als de voorlopers van food trucks. Ten eerste de chuck wagons, die in de jaren na de Amerikaanse Burgeroorlog hongerige mannen op de uitgestrekte prairies van eten konden voorzien. De uitbaters van deze wagens stonden ’s nachts op om verse koeken te bakken en volgden bij het ochtendgloren de sporen van het vee om zo de cowboys te kunnen bereiken. De wagens waren uitgerust met aparte kookruimte, opslag en afwasvoorziening.

In enkele grote steden van de Verenigde Staten, zoals New York en Chicago, ontstond een soortgelijk fenomeen. Arbeiders in bijvoorbeeld textielfabrieken en de bouw hadden behoefte aan snel, goedkoop en vullend eten. Als antwoord waren daar de voedselkarretjes, waarin weliswaar niet gekookt werd, maar die wel dienden als uitdeelpunt van maaltijden in de stad. Simpele lunches uit karretjes, zoals meat pies, fruit en broodjes, zie je nu nog steeds in het straatbeeld van de Amerikaanse grote steden en dienen hetzelfde doel als de food trucks nu.

Met de komst van automobielen zag je halverwege de jaren ’50 van de vorige ook gemotoriseerde voedsel-voertuigen ontstaan. IJsco-wagens namen de bedrijvigheid op straat het meest serieus, met muziekjes en geschilderde bussen. In de jaren ’60 zag je in Amerika meer en meer trucks met voornamelijk Mexicaans eten, zoals taco’s. Ze kregen de bijnaam ‘roach coaches’ (kakkerlak bussen), vanwege hun slechte reputatie op het gebied van hygiëne en gezondheid.

In 2008 besloot de Koreaanse chef Roy Choi uit Los Angeles als eerste een gastronomische food truck te beginnen, Kogi. Hij had een achtergrond in koken op het allerhoogste niveau, maar besloot zijn gerechten naar de straat te brengen. Zijn Koreaanse eten werd ’s nachts verkocht aan de hongerige nachtclubgasten aan Sunset Boulevard. Toen de vraag zo groot werd, startte hij nog een truck. Via Twitter hield hij zijn klantenkring op de hoogte van locaties en werkuren van de mobiele keukens.

Het was de geboorte van de moderne food truck. Roy Choi had waarschijnlijk niet kunnen vermoeden dat er nu duizenden food trucks zijn, verspreid over de steden van de Verenigde Staten. Of dat hij zou adviseren bij de productie van een Hollywood-film over food trucks (Chef).

Inmiddels zijn food trucks ook in Nederland steeds meer een vast onderdeel geworden aan het worden van onze eetcultuur. Festivalbezoekers kennen deze beweging al langer: het is al lang niet meer van deze tijd om alleen de keuze de hebben uit patat of pizza. Maar ook het straatbeeld in ons eigen land zal er binnenkort aan gaan geloven: waar je nu de keuze hebt uit haring, patat, loempia of hotdog, worden er nu vergunningen uitgegeven aan creatieve ondernemers die hun eten op straat willen verkopen. Waarschijnlijk zullen dat vaste plekken worden waar een bepaalde food truck mag staan. Misschien minder mobiel, maar het blijven meals on wheels.



De geschiedenis van food trucks
Categorie