24Kitchen maakt gebruik van cookies
Door hiernaast op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies bij bezoek aan de websites van 24Kitchen. Klik hier voor meer informatie.

Akkoord
advertisement

Back to school & work: food-prepping

Terug in de schoolbanken of achter je bureau: de vakanties zijn weer voorbij en het gewone dagelijkse leven is weer van start. Die lange dagen kun je met de juiste gerechten makkelijk doorkomen en zo kun je weer wennen aan de alledaagse ritmes. Hoe kun je een doordeweeks menu vol energie meenemen, zonder slappe boterhammen en zonder elke dag hetzelfde te eten. Wij geven je tips om maaltijden voor te bereiden.

Het van tevoren klaarmaken van maaltijden, beter bekend als food-prepping, kun je zo simpel of ingewikkeld maken als je zelf wil. Naast het voorsnijden, koken en bakken van ingrediënten heeft het ook veel te maken met het goed bewaren en verpakken van gerechten.

Ontbijt
Om je dag vol energie te beginnen, geniet je van een goed ontbijt. Door slim voor te bereiden, hoef je maar een keer per week (of misschien wel een keer per maand) boodschappen te doen om een deel van je gerechten klaar te maken.

  • Bak zelf granola door havervlokken met (gedroogd) fruit, noten, kokosrasp en honing/ olie op een bakplaat met bakpapier te leggen en laat het afkoelen. Bewaar granola in een luchtdichte pot of per portie in hersluitbare zakjes en je kunt een paar weken vooruit.
  • Bananenbroodpudding is perfect om in te vriezen (per portie is wel het handigst). Pak de plakken bananenbroodpudding in vershoudfolie en bewaar in de vriezer. Eventueel kun je de pudding voor gebruik weer afbakken in de oven.

Lunch
Restjes zijn het sleutelwoord bij lunchgerechten. Een salade bijvoorbeeld wordt een stevige lunch door pasta, rijst, quinoa of aardappels toe te voegen.

  • Een rijst- of pastagerecht met vlees, vis of kaas wil je misschien wel opwarmen, bewaar je gerecht in een aluminium bewaarbakje of dek een bakje geschikt voor de magnetron af met magnetronfolie en je kunt het met verpakking en al direct opwarmen. Let erop dat je restjes in de koelkast circa 2 tot 3 dagen kunt bewaren, in de vriezer enkele maanden.
  • Brood is het lekkerst als het vers is. Je bewaart brood het beste in een boterhamzakje of hersluitbaar zakje afgesloten in een broodtrommel of aluminiumfolie.

Tussendoortjes
Tussen ontbijt en lunch of juist eind van de middag heb je wel eens behoefte aan een extra energieboost. Dan kom jij die laatste meeting of les van de dag fluitend door. 

  • Energierepen, dadel- of andere gedroogd fruit met noten bonbons maak je gemakkelijk voor langere perioden. Je kunt ze per 2 of 3 stuks invriezen in speciale diepvrieszakken.
  • Koekjes vries je liever niet in, maar bewaar je in luchtdichte hersluitbare zakjes of een boterhamzakje. Je kunt koekjes circa 3 tot 5 dagen bewaren.

Meer tips en inspiratie? Lees elke maand een nieuw artikel van 24Kitchen in samenwerking met Dumil over het bereiden en bewaren van eten.