24Kitchen maakt gebruik van cookies
Door hiernaast op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies bij bezoek aan de websites van 24Kitchen. Klik hier voor meer informatie.

Akkoord
advertisement

Wie ziet ze vliegen?

Wie heeft er niet stiekem wel eens gedacht: “Hoe kan het toch dat al die vliegreizen zo spotgoedkoop zijn?” Het is vaak goedkoper om per vliegtuig naar Barcelona te reizen, dan met de trein van Amsterdam naar Enschede.

Het was een nobele gedachte: als mensen elkaar maar beter leren kennen, komt er nooit meer oorlog. In Chicago, 1944, toen de gevolgen van haat tegen vreemdelingen en andersdenkenden ieder zo vers op het netvlies stonden, werd een verdrag gesloten dat de internationale burgerluchtvaart moest bevorderen. Er werd afgesproken dat op vliegtuigbrandstof, kerosine, geen belasting geheven zou worden en dat vliegtickets BTW-vrij verkocht mochten worden. Het bedrag ter waarde van 19% over alle mondiaal verkochte vliegtickets vertegenwoordigt een kolossaal fortuin, dat de afgelopen 68 jaar aan subsidie naar de luchtvaart is gegaan.

Laatst las ik over het Chinese en Amerikaanse verzet tegen de EU-maatregel om de luchtvaart te laten betalen voor de CO-emissies die zij veroorzaakt. Nu zijn er weinig weldenkende mensen meer die vinden dat je best huisvuil op straat kunt dumpen en ongezuiverd afvalwater de rivier in mag laten lopen. Maar met de vervuiling van de atmosfeer ligt dat kennelijk - zelfs voor gerespecteerde staten - toch wat anders. De atmosfeer, dat superdunne vliesje dat de aarde beschermt tegen het vijandige heelal, kun je toch best volpompen met een paar miljard ton CO2-broeikasgas per jaar?

Het gebroederlijke Chino-Amerikaanse verzet herinnerde er ineens aan dat die vervuiling altijd gratis is geweest (op top of de belastingvrije brandstof en zwaar gesubsidieerde tickets). De luchtvaart moet weliswaar gaan betalen voor het recht op (CO2-)vervuiling, maar ook in het nieuwe stelsel krijgen ze altijd nog voor 85% gratis van die vervuilingsrechten. Feitelijk mag China 834.169.000 kilo CO2 uitstoten. Jaarlijks. Gratis.

Van zulke getallen ga je vanzelf een beetje nadenken. Bijvoorbeeld: als kennelijk alleen al de vluchten die alleen Chinese luchtvaartmaatschappijen alleen al naar Europa maken elk jaar al 981.375.290 kilo CO2 uitstoten – hoeveel uitstoot veroorzaken dan alle vluchten van alle vliegtuigen over de hele wereld uit?

En dan is de luchtvaarsector nog maar één van de vervuilende sectoren. Ik begin te begrijpen waar het verzet tegen die CO2-heffing vandaan komt. Want als je werkelijk de kosten van de schade die deze uitstoot veroorzaakt zou moeten vergoeden, dan zou het kostenplaatje van heel wat economische sectoren er meteen heel anders uit gaan zien.

Maar wat er nu gebeurt, is dat de milieurekening onbetaald blijft – en dus vooruitgeschoven naar de toekomst. Wie dat ontkent, ziet ze vliegen. Wellicht iets om over na te denken bij het boodschappen doen: lokale producten zijn niet alleen verser, maar ook een stuk minder belastend voor ons milieu en onze toekomst.



Wie ziet ze vliegen?
Categorie