A glass a day...

“Zeker lekker rustig voor jou als vinoloog, zo aan het begin van het jaar, als iedereen aan de groene thee en water gaat?”

Goede voornemens. Niemand ontkomt eraan deze maand. In januari word je met de ene na de andere afslank- en detoxtip om de oren geslagen. De eerste week gaat nog, dan mag je schaamteloos proosten op het nieuwe jaar, maar o wee als je daarna nog aan de Champagne gaat.

Je zal maar jarig zijn deze maand. Gezellig, een hele avond met allemaal van die afslankende zuurpruimen op de bank, die niets willen weten van de lekkere hapjes die je hebt staan kokkerellen op je vrije middag. Ik zit nooit te wachten op feestjes in deze tijd van het jaar. Medegasten die de stukjes kaas en leverworst steevast overslaan. Beleefd, maar met veel schuldgevoel een ministukje verjaardagstaart nemen bij de koffie. En mij een beetje verwijtend aanstaren als ik het waag om gewoon een glas wijn te vragen en vrolijk toost op de jarige. Kom op! De druiven worden niet zo zuur gegeten!

“Lekker slank met een beetje drank”, zul je dokter Frank niet snel horen zeggen. Maar stoffen als polyphenolen en resveratrol zijn door de wetenschappers alom geprezen om hun goede eigenschappen en laten die in wijn nu behoorlijk vertegenwoordigd zijn. Vooral rood mag men graag en van harte aanbevelen. En als je liever geen rood drinkt omdat je paarse tandjes niet zo charmant vindt, bedenk dan dat een aantal stoffen in die wijn je tandvlees wel sterker maken. Als je met regelmaat een glaasje wijn drinkt, word je bovendien minder snel verkouden, heb je een kleinere kans dement te worden en werken je hart en bloedvaten beter. Verder bevat wijn veel minder calorieën dan andere zwak alcoholische dranken.

Volgens wetenschappers van het University College in Londen zouden drie glazen wijn per dag ervoor zorgen dat iemands hersenen beter werken, in het bijzonder in het geval van vrouwen (!). Zelfs wie maar één glas wijn per week drinkt, heeft scherpere denkprocessen dan een geheelonthouder, zo stellen de onderzoekers. Dit gunstige effect van alcohol, dat te maken heeft met betere doorbloeding van de hersenen, is waar te nemen als iemand tot dertig eenheden alcohol in de week nuttigt. Dat is een flesje of vijf. De geleerden konden niet onderzoeken wat het effect van meer alcohol was, maar zij vermoeden dat dronkenschap de eventuele positieve effecten teniet doet. Of je voor zo’n conclusie gestudeerd moet hebben weet ik niet.

Goede voornemens: we ontkomen er niet aan, maar laten we wel realistisch blijven. Van een hongerdieet wordt niemand gelukkig, en al helemaal niet gezond. De mooie dingen in het leven, moet je koesteren, ook in januari. Wijn is daar zeker een voorbeeld van: wijn drink je niet om te drinken: wijn drink je om te genieten, om je eten lekkerder te laten smaken en misschien nu ook om optimaal van de positieve invloeden op het lichaam gebruik te maken.

Proost, op een mooi nieuw (oogst)jaar!